مقدمه فیزیوتراپی گردن

گردن درد در سبک های زندگی مدرن رایج است. در مقاله ی ” مشکلات گردن ” درباره ی علل آن بطور مفصل بحث کردیم. گردن درد و سفتی آن می تواند مختل زندگی روزمره شما شود.

گردن یک ساختار پیچیده است که سر و بدن ما را به هم پیوند می دهد. گردن شامل یک شبکه پیچیده از اعصاب ، عروق خونی ، عضلات ، رباط ها ، تاندون ها و استخوان ها است. از آنجا که گردن دارای ساختارهای بسیاری است و دامنه حرکتی آن بسیار زیاد است ، می تواند مستعد آسیب باشد.

فیزیوتراپی گردن یک عمل معمول در کلینیک های فیزیوتراپی است. فیزیوتراپی یکی از متداول ترین روش های درمان درد مزمن گردن است. بیشتر برنامه های فیزیوتراپی برای گردن درد شامل استفاده از روش های درمانی برای کاهش درد و سفتی است .روش ها و تمرین های خاص مورد استفاده در فیزیوتراپی و همچنین مدت زمان برنامه درمانی ، می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد.

اهداف فیزیوتراپی برای گردن درد

فیزیوتراپی برای گردن درد به طور معمول شامل اهداف زیر است:

• کاهش درد ، سفتی و کوفتگی
  • بهبود ببخشیدن دامنه حرکتی سر و گردن
  • تقویت قدرت دینامیک گردن و عضلات حمایت کننده آن
  • تدوین راهکارهایی برای جلوگیری از عود مجدد درد
اهداف فیزیوتراپی برای گردن درد

حتی اگر درد به طور کامل برطرف نشود ، ممکن است فیزیوتراپی نقش مهمی در بهبود وضعیت گردن و عملکرد حرکات روزانه داشته باشد.

چه زمان ممکن است فیزیوتراپی توصیه شود

فیزیوتراپی برای گردن ممکن است در موارد مختلفی مانند موارد زیر توصیه شود:

درد مزمن مبهم یا نامشخص

وقتی درد گردن از بین نمی رود یا مدام تکرار می شود ، تشخیص دقیق منبع یا مکانیسم درد دشوار است. حتی بدون تشخیص کامل منشا درد ، افزایش قدرت عضلات گردن ممکن است به عضلات کمک کند تا از ستون فقرات گردنی بهتر حمایت کنند و بیماران در برابر درد ، مقاومت بیشتری داشته باشند.

بهبود آسیب دیدگی

بعضی آسیب ها مانند حرکات پرتابی گردن به جلو در تصادفات ، می توانند به بافت های نرم و مفاصل گردن آسیب برسانند ، در نتیجه باعث درد و یا سفتی گردن می شوند که می تواند هفته ها یا خیلی بیشتر ادامه یابد. فیزیوتراپی می تواند درد را کاهش دهد و به بازگرداندن عملکرد طبیعی گردن  کمک کند.

بهبود عوارض عمل جراحی

برخی از جراحی های انجام شده بر روی گردن می تواند باعث درد و سفتی قابل توجهی در هفته ها و ماه های بعدی شود. به عنوان مثال ، دربرخی جراحی های دیسک گردنی ، فیزیوتراپی کمک می کند تا گردن با وجود سفتی کار کند ، عملکرد گردن را افزایش می دهد و با بهبود عضلات ، از اسپاسم های دردناک جلوگیری کند.

فیزیوتراپی برای گردن ممکن است در موارد دیگر نیز توصیه شود ، مانند بخشی از یک برنامه درمانی بزرگتر برای سایر آسیب ها یا بیماری های مزمن.

اگرچه برخی شرایط ممکن است به جراحی ارتوپدی نیاز داشته باشند ، اما درمانهای غیرتهاجمی همچون فیزیوتراپی اغلب منجر به نتایج بهتری در طولانی مدت می شوند و به طور کلی باید اولین خط دفاعی در برابر گردن درد باشند.

چه موقع از درمان فیزیکی درد گردن اجتناب کنید

در برخی موارد ، فیزیوتراپی ممکن است به کاهش درد گردن کمک نکند یا حتی می تواند مشکل را بدتر کند. در صورت صحت هر یک از موارد زیر ، فیزیوتراپی برای درد مزمن گردن توصیه نمی شود:

بی ثباتی قابل توجه ستون فقرات : بعضی اوقات ستون فقرات گردنی برای انجام تمرینات درمانی، پایدار نیست ، مانند شکستگی استخوان مهره یا تخریب ستون فقرات باعث فشرده سازی نخاع یا ریشه عصب می شود. در چنین مواردی ، قبل از شروع مجدد فیزیوتراپی ، باید ستون فقرات تثبیت شود تا از آسیب دیدگی بیشتر جلوگیری شود.

مشکلات پزشکی : اگر گردن درد ناشی از عفونت یا تومور باشد ، ابتدا باید علت اصلی آن را برطرف کرد. به عنوان مثال ، اگر یک تومور سرطانی سبب گردن درد شود ، انجام تمرینات باعث کاهش اندازه تومور نمی شود و در عوض مشکل می تواند بزرگتر و بدتر شود.

دلایل دیگری برای عدم توصیه به فیزیوتراپی نیز ممکن است وجود داشته باشد ، از جمله اینکه اگر بدن بیمار به خوبی درمان را تحمل نمی کند.

علائم و دلایل گردن درد

به دلیل ساختارهای زیادی که در ناحیه ی گردن  وجود دارد، علائم و منشا های آن می توانند بسیار متفاوت باشند. برخی از رایج ترین این موارد در مقاله ی سابق ، تحت عنوان ” مشکلات گردن” بررسی شد.

روش های درمانی فیزیوتراپی

بسته به مشکل فرد ، فیزیوتراپی میتواند شامل درمانهایی باشد که بدون تلاش بیمار انجام می شود. روش های درمانی متعددی مانند استفاده از کمپرس یخ ، گرما درمانی ، ماساژ درمانی ، سونوگرافی ، الکتروتراپی و سایر روش ها مورد استفاده قرار میگیرد. هدف از این روش ،  کمک به کاهش درد و تورم است.

همچنین میتوان از تکنیک هایی استفاده کرد که شامل حرکت بدن از طریق ورزش و کشش توسط خود بیماراست. با بهبود قدرت و انعطاف پذیری در گردن ، این عضلات درد کمتری خواهند داشت و می توانند وضعیت طبیعی و مناسب را حفظ کنند ، که باعث کاهش فشار بر روی ستون فقرات گردنی می شود.

مرحله اولیه فیزیوتراپی برای گردن درد ممکن است عموما شامل درمان هایی است که در ابتا ذکر شد ، اما با گذشت زمان درمان های ثانویه ی بیشتری در برنامه ی فیزیوتراپی بیمار قرار  خواهد گرفت.

درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• ماساژ بافت های نرم و نقاط ماشه ای
  • تحرک یا درمان های دستی مفاصل گردن
  • برنامه تمرینی فردی برای تقویت قدرت و انعطاف پذیری و همچنین تمرینهای کششی برای عضلات
  • ریلکسیشن تراپی
  • اصلاح وضعیت بدنی نامناسب
  • کرم های تسکین دهنده درد
  • سوزن خشک ( درای نیدلنیگ )

مطالعات اخیر پزشکی نشان دهنده ی نقش فیزیوتراپی در کاهش درد و افزایش دامنه ی حرکتی گردن است. همراهی با سایر روشهای درمانی ، مانند فعالیت هوازی ( ایروبیک ) ، به کارایی برنامه های درمانی فیزیوتراپی کمک خواهد کرد.

اگر از گردن درد رنج می برید و بدنبال تسکین هستید ، ممکن است فیزیوتراپیست برخی از تمرینات زیر را به شما پیشنهاد دهد.

تمرینات ورزشی

برای کمک به بهبود سریع عضلات ، در اینجا چند تمرین ساده فیزیوتراپی آورده شده است که می توانید از راحتی منزل خود انجام دهید :

گردن خود را بچرخانید

گردن خود را به آرامی به سمت یک طرف بچرخانید و 5-7 ثانیه حالت را حفظ کنید. اطمینان حاصل کنید که ارتفاع فک شما دراین زمان ثابت است. گردن خود را به آرامی به طرف دیگر بچرخانید و 5-7 ثانیه نگه دارید.

این تمرین را 5 بار تکرار کنید.

کشش شانه

بدن خود را صاف کرده و از درست بودن وضعیت بدن خود اطمینان حاصل کنید. گردن خود را به جلو کشیده و شانه های خود را در یک راستا قرار دهید. موقعیت را به مدت 5 ثانیه حفظ کنید و کشش را روی عضلات گردن خود احساس کنید. به آرامی به موقعیت اصلی خود برگردید.

تمرین را 5 بار تکرار کنید.

چرخش شانه و سر

این کشش ها ، گرم کردن خوبی برای شروع قبل از اقدام به تمرینات دیگر است. برای پرخش شانه ، بازوها را کنار پهلو آرام نگه دارید و سر را صاف نگه دارید ، سپس شانه ها را بالا آورده و بچرخانید. بین هر چرخش به مدت کوتاهی استراحت کنید. ده چرخش به جلو و ده عقب انجام دهید.

قبل از اینکه چرخش سر را امتحان کنید ، گردن را بکشید. اطمینان حاصل کنید که سر شما به سمت جلو متمایل نیست بلکه مستقیم روی گردن شما قرار می گیرد. چانه را به آرامی به سمت قفسه سینه خود نزدیک کنید و چندین بارنفس خود را حبس کنید (اگر قادر به پایین آوردن چانه نیستید یا باعث افزایش درد می شود ، متوقف شوید و با پزشک خود تماس بگیرید). در مرحله بعدی ، سر خود را بلند کرده و گوش چپ خود را به سمت شانه چپ پایین آورده و نگه دارید. این حرکت را در سمت راست تکرار کنید ، سپس کشش مشابهی را با سر خود به عقب انجام دهید.

بعد از کشیدن گردن ، می توانید سر خود را به آرامی در قسمتهایی بچرخانید ، از جلو یا عقب به سمت هر طرف ، هر کدام پنج بار کج شوید. از انجام رول کامل پرهیز کنید ، که در واقع می تواند گردن را خسته کند یا باعث آسیب و کشش بیش از حد شود.

کشش گردن نشسته

این تمرین را حتی می توانید روی میز کار خود انجام دهید. برای کشش نشسته ، روی صندلی نشسته و پاها را روی زمین بگذارید. بازوی راست خود را در امتداد سمت راست خود بکشید و دست چپ خود را در بالای سر خود قرار دهید. سر خود را به سمت چپ متمایل کنید و با فشار دادن دست خود به آرامی کشش را افزایش دهید. 30 ثانیه در این حالت بمانید ، سپس برای سمت راست تکرار کنید. این کشش را در عضلات بالابرنده ی کتف در طرفین گردن احساس خواهید کرد.

WALL PUSH-UP

این ورزش می تواند تقویت شانه ها و حمایت از عضلات گردن کمک کند. رو به روی دیوار با حفظ فاصله ی حدودا 30 سانت بایستید ، دوپاها به اندازه عرض شانه از هم فاصله دارند. دستان خود را روی دیوار ، درست زیر سطح شانه قرار دهید. با بازوهای صاف شروع کنید ، و آرنج را به آرامی خم کنید تا بدن خود را به دیوار نزدیک کنید. این کار را 10 مرتبه برای یک یا دو ست تکرار کنید.

تمرینات آبی

در حالی که انجام ورزش های پرتحرک برای گردن ممکن است سخت باشد ، اما ورزش های کم فشار مانند شنا ، پیاده روی یا دوچرخه سواری در حالت خوابیده ممکن است به شما کمک کند تا از فشارهای شدید جلوگیری کنید. اگر گردن درد دارید ، بسیاری از فیزیوتراپیست ها برای افزایش جریان خون در گردن توصیه می کنند که ورزش های هوازی  را در استخر انجام دهید.

خط آخر

به یاد داشته باشید اگر گردن درد حتی بعد از یک یا دو ماه برطرف نشد ، مهم است که با یک فیزیوتراپیست مجاز مشورت کنید تا ریشه این مشکل را بگیرید. به طور متوسط ​​، درد گردن شما باید طی 2-4 هفته بهتر شود. همچنین ایجاد تغییرات پیشگیرانه در سبک زندگی ، از جمله حالت های مناسب و نگه داشتن تلفن هوشمند در سطح چشم برای جلوگیری از درد بیشتر ، بسیار مهم است.

منابع